Meer talenten, meer verhalen: volg 17 miljoen talenten op Instagram.

17 miljoen talenten. 17 miljoen verhalen.

Ontdek hoe iedereen met zijn of haar talent een bijdrage levert aan onze samenleving.

'Ik heb hier alleen een creatief belang bij. Die vrijheid geeft me zoveel energie!'

'Als ik erover nadenk ben ik eigenlijk gewoon aan het pionieren! Den Haag To Go was het eerste Instagram-account dat écht inhoudelijk over de stad Den Haag ging. Niet alleen het Binnenhof en paleis Noordeinde, maar de onontdekte parels in mijn stad. En nog belangrijker: echt nieuwe informatie daarover, waar zelfs lokale Hagenezen van kunnen zeggen dat ze dat nog niet wisten. Het houdt me scherp en drijft me, want hoewel het niet mijn doel is mensen iets te leren over de stad, geeft het me wel een kick om dat terug te krijgen. Maar boven alles doe ik het om mijn creativiteit kwijt te kunnen, om Den Haag vanuit een andere hoek te laten zien.

Mijn enthousiasme voor Den Haag To Go blijft groeien omdat het dus een creatieve uitlaatklep is; ik kan van alles uitproberen. Vanuit dat oogpunt ben ik er ook mee begonnen. Ik werk (minstens) 40 uur per week als creatief bij een digitaal bureau en werk dag in dag uit aan de hand van een briefing, een opdracht. Ik mag zo creatief zijn als ik wil - sterker nog: dat is de bedoeling - maar tegelijkertijd vraagt de klant dat ik binnen de lijntjes kleur. Het is die frustratie die ervoor heeft gezorgd dat ik een ruimte heb gecreëerd waarin ik zo creatief kan zijn als ik zelf wil: ik stel mijn grenzen en bewaak ze, en niemand anders. Dat laat me vrij om even creatief als objectief te zijn in de keuzes die ik maak. Wat ik toon is wat ik, om wat voor reden dan ook, wil laten zien. Niet een restaurant dat mij betaalt, een winkel die mij spulletjes stuurt: ik heb er geen financieel belang bij, maar echt alleen een creatief belang. Die vrijheid geeft mij enorm veel energie!

Wat begon als Instagram-account werd een blog, en dat blog heeft nu een webshop. Het vertrouwen dat ik hierdoor krijg vanuit mijn volgers heeft niet alleen mij, maar ook anderen, al verder gebracht. Ik word gevraagd mee te werken aan of mee te denken over nieuwe, toffe en creatieve initiatieven in de stad en bouw aan een netwerk dat in wordt gezet om andere mensen ook echt verder te helpen. Zo verbind ik mensen binnen de stad Den Haag.

Neem bijvoorbeeld HighandmighTEE, een t-shirtlabel uit Den Haag. Via via kwam ik met de ontwerper in contact, maar hij had op dat moment geen winkel waar zijn shirts werden verkocht. Als liefhebber van zulke creativiteit en het concept wilde ik hem heel graag verder helpen. Hiervoor heb ik Den Haag To Go ingezet, middels een oproep en het weggeven van een aantal shirts. Het resultaat? Er waren meerderen geïnteresseerden en uiteindelijk heeft hij een deal met een van hen kunnen sluiten. Dat is toch tof? Een tijd terug kreeg ik een mail van een dame die met haar vriendinnen een dagje Den Haag had gedaan. Aan de hand van mijn favorieten had ze een route uitgestippeld, en ze mailde om me te vertellen dat ze minstens net zo enthousiast was als ik! Zulke feedback krijg ik niet vaak en dat is helemaal niet erg. Maar als het gebeurt, ben ik extra trots!'